۱۳۸۷ شهریور ۲, شنبه

( موارد مشابه ) جایگزین های ITIL


ITSM - IT Service Management در جایگاه مفهوم مرتبط است اما با ITIL در نسخه دو که دربرگیرنده یک زیربخش با نام IT Service Management می باشد ، برابر ( یکی ) نیست . ( پنج جلد از نسخه سوم زیربخش مربوطه دارای محدوده مشخصی نیست ) . ترکیب جلدهای پشتیبانی سرویس ( Service Support ) و تحویل سرویس ( Service Delivery ) با محدوده استاندارد ISO / IEC 20000 ( قبلی BS 15000 ) برابر هستند .
خارج از ITIL دیدگاه های دیگر IT Service Management و زیربناها ( Frameworks ) وجود دارند که شامل ; کتابخانه Enterprise Computing Institute's است که دربرگیرنده مسایل ( Issue ) عمومی ( General ) در سطح کلان مدیریت IT است .
The British Educational Communications and Technology Agency - BECTA زیربنای پشتیبانی تکنیکی فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، ( FITS - Framework for ICT Technical Support ) را که بر اساس ITIL است را توسعه داد ، اما فقط برای مدارس اصلی و ثانویه انگلیس ( که معمولا دارای واحدهای IT کوچک بودند ) مورد استفاده قرار گرفت . بطور مشابه The Visible OPS Handbook: Implementing ITIL in 4 Practical and Auditable Steps که بر اساس ITIL بود ، بطور خاص بر روی بزرگترین المان های bang for the buck متمرکز شد .
سازمان هایی که لازم دارند تا بدانند که فرایند ITIL چگونه به رنج بیشتر فرآیندهای IT لینک ( متصل ) می شود و یا آنها که نیاز سطح وظیفه ( Task Level ) برای راهنمایی پیاده سازی مدیریت سرویس دارند می توانند ازIBM Tivoli Unified Process - ITUP استفاده نمایند ،ITUP هم‌ مانند MOF ، هم بر اسا ITIL طراحی شده اما یک فرآیند یکپارچگی مدل ( Integrated Process Model ) کامل را معرفی می کند .
سازمان های کوچک که نمی توانند Material ها و یک برنامه کامل ITIL را بکار بگیرند می توانند از Microsoft Operations Framework که بر اساس ITIL و با محدودیت های بیشتری تعریف شده استفاده نمایند .
The enhanced Telecom Operations Map eTOM که بوسیله TeleManagement Forum منتشر شد یک زیربنا ( Framework ) را پیشنهاد می کند که هدف آن فراهم کنندگان سرویس های مخابراتی ( telecomminucations service providers ) است . tmForum و itSMF با به هم پیوستن یک Application Note to eTOM ( GB921 V, version 6.1 را در سال 2005 توسعه دادند که نسخه بعدی برای تابستان 2008 آماده خواهد شد ) آن نشان می دهد که چگونه دو زیر بنا ( Framework ) می توانند به یکدیگر map شوند . همچنین نشان می دهد که چگونه المان های فرآیندهای eTom و گردش های ( Flows ) آن می توانند به منظور پشتیبانی فرآیندهای تعریف شده در ITIL استفاده شوند .
منبع : http://en.wikipedia.org/wiki/ITIL

هیچ نظری موجود نیست: