۱۳۸۷ مرداد ۲۸, دوشنبه

تاریخچه ITIL


بن مایه

تعداد زیادی از مفاهیم توسط UK Government's Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA) برای توسعه و ایجاد ITIL بوجود نیامد ، بلکه توسط IBM تعریف شد .
در اوایل دهه 80 میلادی IBM مفهوم سیستم های اصلی ( Original System concept ) در چهار جلد با عنوان یک سیستم مدیریت برای سیستمهای اطلاعاتی ( A Management System for Information Systems ) منتشر کرد . اینها به عنوان نشریات زرد ( Yellow Book ) پذیرفته شدند و که پایه های ITIL را بنا نهادند .
نویسنده اصلی کتاب های زرد IBM شخصی با نام Edward A. Van Schaik بود که آنها را در کتاب یک سیستم مدیریتی برای اطلاعات تجاری ( A Management System for the Information Business ) جمع آوری نمود . که در سال 2006 توسط انتشارات رد سوان ( Red Swan Publishing ) بروز رسانی شد . در کاری که ون شایک ( Van Schaik ) در سال 1985 انجام داد ، او از کاری که Richard L. Nolan در سال 1974 در کتاب مدیریت قابلیت منابع داده ای ( Managing the Data Resource Function ) منتشر کرده بود و درواقع می توان از آن به عنوان اولین منابع مدیریت IT در سطح کلان یاد کرد ، استفاده کرده بود .

توسعه

آنچه که امروز نسخه یک ITIL نامیده می شود ، با توجهات CCTA - Central Computer and Telecommunications Agency توسعه پیدا کرد و با عنوان متودولوژی مدیریت فن آوری اطلاعات دولتی ( Government Information Technology Infrastructure Management Methodology ) و یا GITMM نام گذاری گردید . و طی سالها به 31 جلد تحت رهبری Peter Skinner و John Stewart در CCTA افزایش و توسعه پیدا کرد .
در اواخر دهه 80 میلادی CCTA از سوی شرکت های IT که می خواستند از سرویس مشاوره دولت استفاده کنند و نیز از سوی سازمان های دولتی که از چشم افتاده بودند مورد حملات شدیدی قرار گرفت . و سرانجام CCTA تسلیم شد و مفهوم central driving IT authority for the UK Government از بین رفت . این به معنای آداپته کردن راهنماهای CCTA مانند ITIL بود که به تاخیر افتاد .
در برخی موارد راهنماها به کلی از بین رفتند . CCTA IT Security و Privacy group وارد شدن CCTA IT Security Library را به GITMM فراهم کردند ، اما Security Service وقتی که CCTA از بازی خارج شد امور این بخش را به عهده گرفت و در ادامه جنگی که بر سر مسئولیت های امنیتی داشتند ، ادامه کار را متوقف کرد.
همچنان که در دهه 80 میلادی ITIL توسعه پیدا می کرد ، به دلایلی که در بالا بدان ها اشاره شد ، تا میانه دهه 90 میلادی آداپته نشد . این زمان زیاد آداپته شدن و آگاهی های بدست آمده ، منجر به ایجاد تعدادی استاندارد شد ، که شامل ISO/IEC 20000 ، که در برگیرنده و معرف استاندارد بین المللی IT Service Management هست نیز می باشد .ITIL اغلب در کنار دیگر تجربیات موفق ( Best Practice ) مانند Information Service Procurement Library - ISPL و Application Services Library - ASL و Dynamic Systems Development Method - DSDM و Capability Maturity Model - CMM / CMMI قرار می گیرد . و اغلب بوسیله Control Objectives for Informayion and Related Technology - COBIT با موسسات IT دولتی (‌وابسته به دولت ) پیوند داده می شود .در ماه دسامبر ( آذر ) 2005 میلادی OGC یک بازنگری در ITIL انجام داد که به ITIL v3 یا نسخه سوم ITIL مشهور شده است و در ماه May ( خرداد ) 2007 در دسترس عموم قرار گرفت . نسخه سوم ITIL پنج نقطه مرکزی دارد :
Service Strategy -- استراتژی سرویس
Service Design -- طراحی سرویس
Service Transition -- انتقال سرویس
Service Operation -- عملیات سرویس
Continual Service Improvement -- بهبود مداوم سرویس
این پنج اصل بسیاری از نشرهای نسخه دو ، ITIL v2 - را بروز رسانی ( update ) کرد و محدوده و حوزه فعالیت های ITIL را در مدیریت سرویس ها ( Service Management ) توسعه داد
।منبع :‌http://en।wikipedia.org/wiki/ITIL

هیچ نظری موجود نیست: